onsdag 30. juli 2008

Linux for alle

Jeg vet fremdeles ikke om jeg skal si at dette stemmer.

Riktignok har linux blitt mye mer behagelig å komme igang med enn tidligere. Det å installere å komme i gang med linux på en stasjonær eller bærbar PC er blitt like enkelt som å installere windows (for de som kan det).

Men når det kommer til mer finurlige saker, ja da kommer linux spøkelse fram i dagen med tekstbaserte terminaler og merkverdige kommandoer.

Det er nå engang slik at Microsoft har klart å posisjonere seg i markedet på en slik måte at vanlige mennesker kjenner grunnprinsippene i bruk av windows. De fleste av oss bruker en eller flere windows baserte maskiner på jobb og/eller hjemme og får det inn med blodet.

Det kan gjøre overgangen til linux tung. Det er andre begreper og til tider helt andre kommando strukturer i linux og det kan være tungt å skille disse fra hverandre.

Jeg har hatt linux på min ene stasjonære PC lenge og brukt den fra tid til annen. Opp gjennom årene har jeg gjort flere forsøk på å bli en linux entusiast, men har gitt opp etterhvert. Enten fordi jeg ikke har følt det enkelt nok, eller fordi jeg har manglet applikasjoner som kan kjøre i linux.

Denne perioden er nok forbi, det er enkelt å kjøre linux, og du finner det meste av programvare til linux. Og ikke å forglemme de fleste er til og med gratis.

Jeg benytter for øyeblikket Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Denne skal etterhvert kjøre en Opensimulator server for meg. Som primærbruker av windows (enn så lenge?) så foretrekker jeg grafisk GUI-grensesnitt. Så får vi se hvordan det går.....

Ingen kommentarer: