tirsdag 29. juli 2008

OpenSimulator sett i ett pedagogisk perspektiv

Jeg har lenge gått å tenkt på muligheter og utfordringer ved å benytte OpenSimulator i et pedagogisk perspektiv. Men det har blitt med tanken.

Det er mange dyktige mennesker som nå har jobbet med dette prosjektet siden tidlig 2007, og nå ser vi konturene at en kraftfull simulator og et godt tilskudd til Metaverse.

Jeg har selv vært fast beboer i SecondLife i snart 2 år, og hatt stort utbytte av det. Men problemet sett i fra et undervisningperspektiv har for meg vært økonomien. I SL (SecondLife) er det forholdsvis store kostnader (selv om det er billigere for undervisningsformål) forbundet med å eie og drive et eget område. Det finnes en rekke Universitet og utdanningsinstitusjoner som er vel etablert der.

Fordi jeg også er involvert i fengselopplæringen, så er jeg avhengig av å finne nettbaserte metoder og verktøy som kan passe i en slik kontekst.

Denne bloggen vil jeg tilegne arbeide med å utforske disse mulighetene både ved bruk av OpenSimulator og SecondLife. Hovedarbeide mitt vil være fokusert rundt bruk av Sosiale 3D verktøy i undervisningen.

Ingen kommentarer: